Één op de vier Vlamingen kent DAB+. Bijna één op de vijf heeft reeds een DAB+ toestel of wil er een kopen. 21% van het totale radio-luistervolume is digitaal. Dit zijn resultaten uit de nulmeting “Digitale Radio” door onderzoeksbureau Ipsos, in opdracht van de Vlaamse overheid. DAB+ staat voor Digital Audio Broadcasting en is op termijn de digitale opvolger van FM. 

Digitaal radio luisteren gebeurt nu via vast en mobiel internet (12%), via digitale tv (6%) en in de ether via DAB+ (3%). Voor DAB+ is een nieuw DAB+ radiotoestel nodig. In België staat de teller van verkochte DAB+ radio’s, inclusief autoradio’s, op ruim 540.000 (stand 2013 t.e.m. juni 2018). In de eerste helft van 2018 reed 30% van de nieuw verkochte auto’s de garage uit met standaard een DAB+ autoradio aan boord (bron: JATO Dynamics en GfK). Met deze resultaten kent Vlaanderen met DAB+ een mooie start binnen Europa.

Week van de digitale radio

Vandaag zenden alle Vlaamse landelijke radiostations al uit op DAB+: Radio 1, Radio 2 (alle regio's), Studio Brussel, MNM, MNM Hits, Klara, Klara Continuo, VRT NWS, Joe, Joe 70's, Joe 80's, Qmusic, Qmusic non-stop en Nostalgie. Samen met de andere Vlaamse stations die ook op DAB+ overal in Vlaanderen uitzenden, zijnde Family Radio, Roxx, Top Radio, VBRO en VBRO Evergreen en Radio Maria wordt er gezamenlijk ingezet op DAB+. Vanaf vandaag vieren ze de Week van de Digitale Radio. De week is de start van de campagne “De Kracht van Radio”, met de focus op DAB+. DAB+ biedt luisteraars o.a. meer radiozenders, digitale geluidskwaliteit en zit gratis in de lucht. Tegelijkertijd met de campagne is ook een informatiewebsite gelanceerd rondom radio luisteren via DAB+: www.dabplus.be.

An Caers, directeur radio MEDIALAAN: “Digitaal wordt het nieuwe normaal, zeker als we kijken naar de jongere luisteraars bij Qmusic en Joe. We trekken dan ook volop de digitale kaart en brengen onze radio’s dankzij de technologie via alle mogelijke dragers bij onze luisteraars. Dat we met alle radiozenders in Vlaanderen de week van de digitale radio ondersteunen is belangrijk. We vieren het mooie medium radio dat er dankzij al de nieuwe technologie ongetwijfeld nog lang in de toekomst zal zijn.”

Minister Sven Gatz, ministerie van Cultuur, Jeugd en Media: “Wij zijn blij verrast met de resultaten. In Engeland -waar digitalisering van radio ruim een decennium geleden startteluistert ca 52% digitaal naar de radio, waarvan 73% via DAB. In Zwitserland luistert 63% digitaal, waarvan de helft via DAB+. De Vlaamse overheid stimuleert middels haar beleid de digitalisering van het medium radio. Het is goed te zien hoe de stations samenwerken en ook retailers en fabrikanten van DAB+-radio’s betrokken zijn. Ook het percentage auto’s dat wordt geleverd met standaard DAB+ aan boord zal snel toenemen. De gezamenlijke campagne van alle DAB+ radiostations in Vlaanderen zal de bekendheid en voordelen van DAB+ meer en meer in de verf zetten. De week van de digitale radio wil luisteraars via radio, tv, online, print en in de winkels meer vertrouwd maken met DAB+ en digitale radio.”