Sinds de zomer van 2014 biedt MEDIALAAN al haar VTM-programma’s online aan via vtm.be en de VTM-app, tot 30 dagen na uitzending. En sinds december 2015 kan je via Stievie FREE de zes MEDIALAAN-zenders (VTM, Q2, Vitaya, VTMKZOOM, KADET en Qmusic) live en licht uitgesteld bekijken, tot zes dagen na uitzending, via tablet, pc en binnenkort via smartphone. Daarnaast kan je sinds september 2016 via Q2.be en de Q-app live en uitgesteld naar Q2 kijken, gemiddeld tot 7 dagen na uitzending. Dit alles volledig gratis na registratie en met unskippable reclameblokken (pre-roll, mid-roll en post-roll).

Met vtm.be, de VTM-app en Stievie FREE kijken ondertussen al zo'n 1 miljoen Vlamingen naar volledige afleveringen van hun favoriete programma’s. Vooral jongere doelgroepen maken gretig gebruik van deze nieuwe manier van tv-kijken. 61% van de views komen immers van 18-34-jarigen.

Uit intern onderzoek van MEDIALAAN, in samenwerking met iVox, weten we dat de online kijkers reclame aanvaardbaar vinden in ruil voor gratis content. Het long form-netwerk geeft de adverteerder de opportuniteit om zijn spots unskippable en rond premium content te tonen aan de online kijker. Zo creëer je een impactvolle videocampagne rond jouw boodschap.

Ter bescherming van onze eigen merken, maar ook die van de adverteerders, streven we naar een totale kijkbeleving in een gecontroleerde omgeving. Alleen zo kunnen we reclame-en contentbeleving perfect op elkaar afstemmen.

 

vtm.be

De kijker hoeft niets meer te missen van zijn of haar favoriete VTM-programma's. Via vtm.be kan hij of zij alle lokale VTM-content (her)bekijken, wanneer en waar het hem past, en dit tot 30 dagen na uitzending.

Een instant succes: meer dan 1,9 miljoen hebben zich geregistreerd. Het afgelopen najaar werden per maand gemiddeld 3,6 miljoen volledige afleveringen bekeken op vtm.be.

Uit intern onderzoek van MEDIALAAN, in samenwerking met iVox, weten we dat 92% van de geregistreerden zeer enthousiast zijn over het gratis (her)bekijken van onze tv-programma’s. Vooral bij jonge mensen is dit aanbod populair: 70% van alle long form-views komt van de 15-34-jarigen.

 

Exclusieve webcontent

Uit intern onderzoek weten we dat onze kijkers vragende partij zijn voor extra exclusieve webcontent. Daarom startte MEDIALAAN in 2015 met exclusieve webafleveringen voor de Familie-kijker.

Niko op de Vlucht: de Familie Zomer-app

In de zomer van 2016 lanceerde MEDIALAAN opnieuw elke weekdag een exclusieve webaflevering van Familie. Hiermee breide MEDIALAAN een vervolg aan De Zaak Bart, dat in de zomer van 2015 bijna 10 miljoen video views behaalde. De webafleveringen van Niko op de Vlucht waren te bekijken op vtm.be of via de VTM-app.   

Op 2 maanden tijd kreeg Niko op de Vlucht maar liefst 7,8 miljoen views en 247.000 unieke kijkers. Bovendien volgde 82% van de kijkers de webserie via de VTM-app en 18% via vtm.be.

 

Dubbelspel: eerste webserie zonder tv-afgeleide

In de zomer van 2016 trakteerde MEDIALAAN de VTM-kijkers op een echte primeur: de lancering van een eerste eigen webexclusieve serie zonder tv-afgeleide, Dubbelspel. De 30-delige reeks was dagelijks te volgen via vtm.be en de VTM-app. Dubbelspel was het eerste grote project van het nieuwe interne productiehuis van MEDIALAAN: KAMERAKI, dat daarvoor nauw samenwerkte met TvBastards.

Dubbelspel vertelt het verhaal van de jonge Laura, een meisje dat het wil maken in de wereld van beauty en glamour. In het verhaal werden drie partners geïntegreerd: L’Oréal Paris, Signal en Red Bull. Op de webpagina van Dubbelspel vond je banners en elke webaflevering startte met een preroll en eindigde met een postroll van één van die partners. Verder waren er in de reeks tal van inhoudelijke links met de partners aanwezig, bijvoorbeeld in de vorm van product placement. Daarnaast was er voor Signal nog een extra integratie in de webserie. Het hoofdpersonage van Dubbelspel speelde namelijk mee in een reclamespot en verscheen in een printadvertentie van het merk, die beide ook echt verschenen.

Om de online beleving rond Dubbelspel compleet te maken, kregen de personages hun eigen Facebook-, Instagram- en Pinterest-profiel. Zo konden de kijkers zich nog meer verdiepen in het leven van de personages. Ook hier werden de partners van Dubbelspel geïntegreerd. Daarnaast had L’Oréal nog een eigen branded page en vlogs op vtm.be.

Dubbelspel was goed voor maar liefst 2,8 miljoen views en was daarmee een groot succes. Met 122.000 unieke kijkers had Dubbelspel daarnaast ook een loyale fanbase opgebouwd. Verder volgden de meeste kijkers de webserie via de VTM-app, met 73% via de app en 28% via vtm.be.