Met Stievie kijk je op jouw tablet en smartphone live of uitgesteld tot één week terug naar 10 Vlaamse zenders. Meer bepaald naar één, VTM, VIER, Canvas, 2BE, VIJF, Vitaya, JIM, Ketnet, OP12 en VTMKZOOM. Met Stievie introduceren we dus een nieuwe, intuïtieve manier van tv-kijken (Swipe TV).

Vlaanderen enthousiast over Stievie

Maar liefst 98 procent van de mensen die Stievie testten, reageert enthousiast. Vlamingen vinden het een moderne en volwaardige manier van televisiekijken en weten vooral het gebruiksgemak te appreciëren Het platform wordt ervaren als intuïtief, logisch en snel. Drie kwart zegt zelfs Stievie al niet meer te kunnen missen. Stievie wordt vooral gebruikt om licht uitgesteld te kijken naar programma’s. Ruim tachtig procent geeft in de test ook aan bereid te zijn om voor Stievie te betalen.

Dat blijkt uit de grootschalige Stievietest die wij samen met VRT en SBS Belgium uitvoerden. Gedurende vier maanden testten tienduizenden Vlamingen Stievie uit. Het onderzoeksbureau Insites bevroeg de testers uitgebreid over hun ervaringen en wensen. De positieve resultaten maken duidelijk dat we met Stievie inspelen op de concrete behoefte bij de Vlamingen om mobiel licht uitgesteld te televisiekijken.

Stievie voor het grote publiek

Stievie heeft al een hele weg afgelegd. Rumble, zoals het oorspronkelijk heette, begon als innovatieproject van de VRT om het nieuwe mediagebruik van de Vlaming rond licht uitgesteld kijken te testen. De openbare omroep nodigde nadien ook de andere zenders uit om deel te nemen aan een sectorbrede testapp. Die werd uiteindelijk onder de nieuwe naam Stievie voorgesteld aan het testpubliek.

Nu het innovatietraject en de testfase succesvol zijn gebleken, wordt de Stievie-app tegen betaling aan alle Vlamingen aangeboden. Wij hebben besloten om dat op ons te nemen en de aparte dochteronderneming Stievie NV op te zetten. De mogelijkheid bestaat dat de andere omroepen eventueel in een later stadium instappen in het project.

Vlaams minister van Media Ingrid Lieten toont zich tevreden: “Ik ben blij dat MEDIALAAN ondernemerschap toont en Stievie tot een blijver maakt. Samenwerking in media-innovatie kan wel degelijk bruikbare resultaten opleveren die door de mediagebruiker gesmaakt worden. Het is nu aan de omroepen om vanuit hun eigen kader tot verdere afspraken te komen."

Sandra De Preter, CEO VRT: “De VRT heeft een voortrekkersrol gespeeld in het testtraject rond licht uitgesteld kijken. In lijn met de opdracht uit de beheersovereenkomst werd daarbij naar een samenwerking gezocht met de commerciële omroepen. Die unieke samenwerking tussen de openbare en de commerciële omroepen leidt nu tot de lancering van Stievie op de Vlaamse markt. De VRT is bijzonder tevreden dat MEDIALAAN het initiatief neemt om die nieuwe service beschikbaar te maken voor alle Vlamingen.”

Peter Bossaert, CEO MEDIALAAN: “Het kijkgedrag verandert razendsnel. De kijker heeft veel belangstelling voor innovaties en alle nieuwe vormen van gebruikscomfort. Stievie past perfect in dat plaatje. Het testpubliek is duidelijk enthousiast over Stievie en dus willen we heel Vlaanderen die nieuwe manier van tv-kijken aanbieden. MEDIALAAN neemt de handschoen op en onze recent opgestarte innovatiecel zal de komende maanden verder werken aan de lancering van Stievie voor het grote publiek. We bekijken de komende tijd wanneer we kunnen lanceren, hoe het aanbod er juist zal uitzien en wat de prijs zal zijn.”

Philippe Bonamie, CEO SBS Belgium: “Als partner van het eerste uur zijn wij blij dat MEDIALAAN het initiatief neemt om Stievie op korte termijn naar de markt te brengen. De structuur die nu voorligt, geeft Stievie het meest kans op slagen. Voor de gebruikers is het allerbelangrijkste dat het product en de content aan hun verwachtingen voldoen. SBS Belgium zal de signalen van VIER en VIJF dan ook met plezier ter beschikking stellen van Stievie.”

Testresultaten

Uit de test komen de volgende resultaten:

  • 98 procent van de testgebruikers is enthousiast over Stievie. 78 procent geeft aan dat ze Stievie zullen missen, mocht hun account worden geschrapt.
  • Voor acht op de tien gebruikers is Stievie een nieuwe manier van tv-kijken. Voor twee op de drie gebruikers staat Stievie zelfs voor het tv-kijken van de toekomst.
  • Stievie is een volwaardige televisiedienst. Twee op de drie gebruikers kijkt één uur of meer per dag naar Stievie. 20 procent kijkt zelfs twee uur of meer. Zes op de tien gebruikt Stievie om minstens één volledig programma te bekijken. Meer dan de helft van de mensen kijkt er ook meer televisie door.
  • Stievie wordt vooral gebruikt om licht uitgesteld te kijken naar programma’s. 20 procent van de tijd wordt op Stievie live tv gekeken.
  • Mensen gebruiken Stievie om zich te ontspannen en om zich te informeren. Vooral nieuwsuitzendingen en Vlaamse programma’s worden meer bekeken via Stievie.
  • Testers loven het gebruiksgemak; Stievie werkt intuïtief, logisch en reageert snel.
  • Het merendeel van de mensen (84 procent) is bereid om voor Stievie te betalen.