MEDIALAAN Fairtime Award

De winnaars van de MEDIALAAN Fairtime Award, een creatieve wedstrijd waarbij sociale en humanitaire organisaties, zijn bekend. Ouders van Verongelukte Kinderen wint een tv- en online campagne bij MEDIALAAN. De radiocampagne gaat naar De Tuut van Tegenwoordig.

 

De winnaars

De inzending voor Ouders van Verongelukte Kinderen speelde slim in op een herkenbare situatie. Met een sterk, creatief idee maakt het een relevante problematiek meteen tastbaar, zonder te choqueren.

Jurylid David Maertens: “’Don’t text and drive’ is een vertrouwd thema en komt regelmatig terug, maar toch blijft het moeilijk tastbaar te maken. Ouders van Verongelukte Kinderen slaagt hier wel in. Bovendien is het idee uitbreidbaar naar andere platformen.

Zo wint Ouders van Verongelukte Kinderen een campagne ter waarde van 250.000 euro bij VTM, Q2, Vitaya, CAZ en de onlineplatformen van MEDIALAAN. Met een productiebudget van 25.000 euro erbovenop. Het storyboard is van de hand van Happiness Brussels.

In de radiocompetitie wist vzw De Tuut van Tegenwoordig de jury te overtuigen. Hun inzending prikkelde de nieuwsgierigheid en scoorde met een hoge pr-waarde. Bovendien biedt gehoorschade en –bescherming een sterke en logische connectie met de kracht van radio.

Jurylid Barbara Vandamme: ”De campagne van De Tuut van Tegenwoordig is heel creatief en absoluut niet belerend. Het heeft de mogelijkheid om iets op gang te brengen. Aan de hand van hun call-to-action maken ze het heel concreet.”

De Tuut van Tegenwoordig wint een radiocampagne op Qmusic en Joe ter waarde van 75.000 euro en een productiebudget van 7.500 euro. Het radioscript werd bedacht door Supermachine.

De winnende spots gaan onmiddellijk in productie en zijn vanaf juni 2018 te zien en te horen op de tv- en radiozenders van MEDIALAAN.

 

Goede doelen verdienen goede communicatie

Aan deze 4de editie van de MEDIALAAN Fairtime Award namen 27 goede doelen deel, samen met 24 creatieven. De jury bestond dit jaar uit voorzitser Griet Byl (Deputy Chief Editor Media Marketing), Geert De Rocker (Creative FamousGrey), Dorien Baelden (Project Coördinator Koning Boudewijnstichting), Barbara Vandamme (Marketing Director Perrigo), David Maertens (Art Director TBWA) en An Caers (Directeur Radio Medialaan.

Ook volgend jaar kunnen ngo’s zich opnieuw inschrijven voor de MEDIALAAN Fairtime Award, want goede doelen verdienen goede communicatie. Ook in 2019.

MEDIALAAN bedankt alle deelnemers voor hun creativiteit.

 

Winnende campagnes 2016 & 2015

2016: Think-Pink

In 2016 werd Think-Pink uitgeroepen tot de winnaar van de tv- en radiocampagne. De spots gingen onmiddellijk na de bekendmaking in productie en werden in juni uitgezonden op de tv- en radiozenders van MEDIALAAN. Beide spots werden erg hoog gewaardeerd door onze kijkers en luisteraars en kregen een likeability-score van 7,2 voor zowel radio als tv.

Beluister en bekijk hieronder de radio- en tv-spot van Think-Pink:

2015: Vlaamse Parkinson Liga & Pink Ribbon

In 2015 wisten de Vlaamse Parkinson Liga en Pink Ribbon respectievelijk een tv- en radiospot in de wacht te slepen. Beide spots werden erg hoog gewaardeerd door onze kijkers en luisteraars: met een likeability-score van 7,4 voor de Vlaamse Parkinson Liga en 7,6 voor Pink Ribbon behoren zij tot de beste spots van 2015.

Beluister hieronder de radiospot van Pink Ribbon en bekijk de tv-spot van de Vlaamse Parkinson Liga:

Nuttige info

  • Lijst Belgische reclamebureaus: raadpleeg het ACC.
  • Wat is een tv-storyboard? Check deze link.
  • Wat is eehttps://medialaan.be/sites/medialaan.be/files/styles/full_insertimage/public/images/page/fairtime-award-winnaars-2.jpg?itok=cxr-Ibh1n radioscript? Check deze link.