Productiehuis Shelter is er alweer in geslaagd een International Emmy Award binnen te rijven! Na Benidorm Bastards (2011) en Wat Als? (2014), gaat nu ook het eerste seizoen van Hoe Zal Ik Het Zeggen? aan de haal met de meest prestigieuze internationale tv-prijs. Het feelgoodprogramma won vannacht in New York het beeldje in de categorie Non-Scripted Entertainment, en liet daarmee MasterChef Australia, het Thaise The Mask Singer and Top Chef México achter zich. De prijs volgt een paar uur na de lancering van seizoen 2 van Hoe Zal Ik Het Zeggen? bij VTM.

Medialaan feliciteert bedenkers Sofie Peeters en Tim Van Aelst, presentator Jens Dendoncker en het hele team van Shelter met hun derde Emmy.

Tim Van Aelst, director & showrunner bij Shelter: “Een hattrick noemen ze dat zeker he? We kunnen amper geloven onze derde Emmy Award in handen te hebben! Dan mag je er al wel twee op zak hebben, toch staan we hier nog steeds als bescheiden tv-makers uit een klein landje tussen die internationale kanonnen. En als je dan plots ‘Did you get the message?’ (internationale titel) door de speakers hoort galmen, dan volgt euforie ... maar tegelijk duurt het toch wel even voor dat écht doordringt. Dit gevoel went nooit. Maar hoe zalig is het om met een nieuw format, een onervaren presentator en een geweldig team van creatievelingen deze prestigieuze prijs te krijgen! En dan nog op het moment dat ons tweede seizoen net op antenne ging in België, een seizoen waar we minstens even trots op zijn als het vorige. Want we hebben het candid-gegeven nog eens nieuw leven willen inblazen. Zoiets kan alleen maar ontstaan als je de juiste mensen aan boord hebt, met de vrijheid en de goesting om de lat voor onszelf nog hoger te leggen. Dat én de vele positieve reacties dat Shelter nooit zo maar gaat voor de hapklare snelle tv-hap maar zichzelf altijd uitdaagt, dat maakt van ons hier in New York superblije en dankbare mensen."

Sofie Peeters, showrunner & producer bij Shelter: “Wàt een teamprestatie is dit! Een geweldig leuk format bedenken is één ding, er een succes van maken is nog een heel ander paar mouwen. Dat lukt alleen als je als team dag en nacht werkt. Of zo hebben wij het toch gedaan. Deze award is voor onze redactie, cameramannen die ondertussen pro’s zijn in zich verstoppen, monteur, producer, productieassistenten, researchers, geweldig dankbare ‘targets’,.… noem maar op. Jens kon helaas niet mee reizen naar New York, maar is as we speak aan het vieren met de rest van de Shelter-vrienden. Ik kijk er al naar uit terug naar Antwerpen te vliegen om samen met hen een feestje te bouwen.

In Hoe Zal Ik Het Zeggen? brengt Jens Dendoncker op een heel originele en verrassende manier boodschappen over aan nietsvermoedende mensen. Het eerste seizoen liep in het najaar van 2017 bij VTM en bereikte wekelijks 700.000 kijkers (live+7). Toevallig of niet, 19 november, ging het tweede seizoen van Hoe Zal Ik Het Zeggen van start bij VTM. Maar ook internationaal heeft het programma succes. Binnenkort is een Duitse versie te zien op VOX en inmiddels zijn al 8 internationale productiedeals gesloten in belangrijke TV-landen zoals de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Frankrijk. 

Eerder won Hoe Zal Ik Het Zeggen ook al een GOLD Award op het WorldMediaFestival in Hamburg in de categorie Entertainment: Comedy, en werd het programma uitgeroepen tot ‘beste nieuwe comedyformat’ op de internationale tv-beurs MipTV in Cannes.