Wat hebben de winnaars van de Topspotsawards 2015 - Fiat, Plan België en Rode Kruis-Vlaanderen - met elkaar gemeen? Ze weten de kijker te verrassen dankzij innovatie en originaliteit. Verrassing is dé sleutel om kijkers te charmeren en om van je campagne een succes te maken. Dat blijkt uit de detailscores van die campagnes. En dat wordt extra bevestigd door andere onderzoeken. Ontdek hier de 5 manieren om verrassing ook in jouw campagne op een effectieve manier in te bouwen!

 

1. Kader je verrassing binnen een verhaal

Om verrast te worden, heb je de opbouw van een verhaal nodig waarbinnen een verrassende wending kan plaatsvinden. Maar liefst 6 op 10 kijkers ervaren elk van de drie winnende spots als verrassend. (Bron: MEDIALAAN)

 

2. Toon het merk net na de verrassing

Om ervoor te zorgen dat de kijker jouw merk onthoudt, is het goed om net na een verrassende wending je merk te introduceren. Dit kan door middel van een logo, een vermelding van het merk, etc. 

Het belang van het tijdstip waarop het merk voorkomt in de spot wordt aangetoond in neurologisch onderzoek van Profacts. Dit onderzoek adviseert een patroon van anticipatie, verrassing en merkintroductie, ook wel de Camel Curve genoemd. Campagnes met een juiste timing van merkintroductie worden 10% à 15% meer geapprecieerd dan campagnes waar dit niet het geval is. Ook de boodschap van dergelijke campagnes wordt beter onthouden, tot 10% à 20% beter. (Bron: Profacts) 

 

3. Maak de boodschap van je campagne onderdeel van de verrassing

Naast het tonen van je merk, is het ook belangrijk om de kijker te vertellen waar je merk voor staat. Dat kan het best als onderdeel van de verrassing. Deze subtiele aanpak blijkt effectiever dan het expliciet aanprijzen van je product. (Bron: Thinkbox 

 

4. Muziek kan het verrassingsmoment versterken

Zoals in elke spannende film is ook muziek cruciaal om de spanning in een spot op te bouwen. Wie benieuwd is naar de juiste balans tussen muziek en andere verhaalelementen, kan een kijkje nemen bij BrainImpact. Het belang van dergelijk gebruik van muziek wordt ook bevestigd door een studie van Thinkbox. (Bron: Thinkbox) 

 

 

5. Zorg ervoor dat de verrassing leidt tot humor

Humor kan worden aangewend om kijkers op een verrassende manier te charmeren. De toevallige bestemming van het blauwe pilletje in de wagen van Fiat zorgt voor een grappig resultaat en brengt 62% van de kijkers aan het lachen, terwijl dit gemiddeld slechts 18% van de kijkers is. (Bron: MEDIALAAN)