TOPSPOTS: LIKEABILITY TV-SPOTS

METHODE

Elke maand onderzoeken we, in samenwerking met InSites Consulting, de appreciatie van bijna alle nieuwe spots. Adverteerders zien hoe sterk hun tv-spot geapprecieerd wordt bij de kijker in vergelijking met de gemiddelde appreciatie van eerdere tests. Elke maand worden de drie best scorende spots uitgeroepen tot Topspots van de maand. Naast een score werpen we ook een diepgaande blik op de aspecten die de appreciatie van de spot bepalen.

 

ALGEMENE RESULTATEN

Sinds de start van dit onderzoek in 2010 archiveren we alle geteste reclamespots met hun scores op items die de appreciatie van de spot weerspiegelen. Ons uitgebreid spotarchief bundelt ondertussen al meer dan 6.000 reclamespots. Een analyse van de resultaten geeft ons een beter inzicht in het concept ‘likeability’.

HET BELANG VAN LIKEABILITY

Likeability is een belangrijke voorspeller van campagne-impact. Binnenkort hierover meer. 

DE EVOLUTIE IN DE BELEVING VAN DE SPOT

Wat valt er meteen op? De likeability van tv-spots neemt gestaag toe, met een aantal stabiele perioden tussenin.

Bovendien is reclame die verrast populairder dan ooit: spots vandaag zijn tot 16% innovatiever dan in 2010. Hoe zorg je ervoor dat verrassende reclame ook succesvol is? Vijf tips om verrassing op een effectieve manier in te bouwen:

  1. Kader je verrassing binnen een verhaal;
  2. Toon het merk net na de verrassing;
  3. Maak je product / informatie onderdeel van de verrassing;
  4. Muziek kan het verrassingsmoment versterken;
  5. Zorg ervoor dat de verrassing leidt tot humor.

Meer info: lees het artikel over hoe je de likeability van jouw tv-spot kan verhogen.

 

CASES

De Topspots van vorige maand vind je op Topspots.be. Benieuwd naar die van de maanden daarvoor? Bezoek ons YouTube-kanaal.

 

HOE LEUK VINDEN KIJKERS JOUW SPOT?

Het Topspots-onderzoek geeft je een antwoord op de volgende vragen: 

  • Wat vinden kijkers van mijn spot? Raakt het hen? En welk effect heeft dat op mijn merk?
  • Vinden kijkers mijn spot beter dan de gemiddelde spot? En vinden ze mijn spot beter dan de gemiddelde spot in mijn sector?

Wil je nog meer weten over dit onderzoek? Ga naar Topspots.be of blader door onderstaande presentatie.

 

MIP (MEDIA IMPACT): DE IMPACT VAN SPOTS

METHODE

De MIP (MEDIA IMPACT) meet elke twee weken de impact van reclame campagnes op tv (12) en radio (10) via een test. Daarnaast worden jaarlijks ook 100 campagnes van andere media (print, online display, out of home en social media) getest om de resultaten van tv en radio te kunnen vergelijken met deze cijfers.

In de MIP worden twee zaken gemeten: reclame-impact en merkimpact.

  • Reclame-impact: herkenning, toekenning, spotevaluatie en activatie
  • Merkimpact: merkbekendheid, imago en aankoopintentie

Op deze parameters wordt een analyse gedaan om de scores te vergelijken bij de groep ‘herkenners van de campagne’ met die van de groep ‘niet-herkenners van de campagne’.

 

ALGEMENE RESULTATEN

Jaarlijks meten we 264 tv-campagnes, 200 radiocampagnes en 100 campagnes uit andere media. Dit doen we al 20 jaar lang. Zo hebben we een database van meer dan 7.500 campagnes, getest bij meer dan 130.000 mensen. De analyse van deze rijke dataset verschaft ons inzichten over de impact van campagnes op tv en in andere media.

DE IMPACT VAN TV VERSUS ANDERE MEDIA

Een vergelijking van de campagne-impact in verschillende media leert ons hoe krachtig televisie is. Zo toont onderstaande grafiek aan dat televisie meer dan vier keer impactvoller is dan online display. De cijfers weerspiegelen de gemiddelde nuttige score (herkenning*toekenning) gemeten van 1996 tot 2016.

Als we de twee aspecten van nuttige score van naderbij bekijken in de onderstaande figuur, dan blijkt dat televisie haar kracht vooral dankt aan hogere mate van herkenning. Televisie weet auditief én visueel onze zintuigen te prikkelen terwijl andere media slechts één raakvlak hebben.

 

CASES

Naast de algemene resultaten kan je ook een dieper inzicht halen uit concrete campagnetests. Hier vind je een selectie aan cases met inspirerende resultaten voor andere adverteerders.

 

HEEFT JOUW CAMPAGNE HAAR COMMUNICATIE-OBJECTIEF GEHAALD?

Hoeveel mensen kunnen je reclamecampagne herinneren en toewijzen aan je merk? Wat heeft de campagne gedaan met je merkobjectief? Is je merkbekendheid verhoogd en je imago verbeterd? En is de aankoopintentie veranderd? Met andere woorden: is het communicatieobjectief van je campagne gehaald? Met de Media Impact (MIP) kan Kelly Van der Veken dit voor je achterhalen.

 

WIL JE DE IMPACT VAN JOUW CAMPAGNE VERHOGEN?

Wil je bij de lancering van een nieuwe campagne dat je boodschap blijft hangen bij de kijker? Wil je een campagne waarmee je merk zich kan onderscheiden van de concurrent? Wil je dat de iconische waarde van je merk door zoveel mogelijk kijkers wordt opgemerkt? MEDIALAAN onthult hoe je in elke situatie een ‘star’ kan maken van je campagne. Met onze Ad Impact Booster-tool ontdek je welke concrete tips voor jouw merk en sector van toepassing zijn als je wil bouwen of sleutelen aan campagneherkenning of campagnetoekenning. Kelly Van der Veken of Sofie Rutgeerts helpen je graag verder met specifieke vragen. 

 

SPIM+: IMPACT SPONSORING

METHODE

De Sponsoring Impact Monitor (SPIM+) meet de impact van sponsoringcampagnes op je merk. De scores op campagne- en merkparameters bij de groep kijkers vergelijken we met de scores van de groep niet-kijkers. Aangezien de beide groepen gelijk samengesteld zijn qua geslacht, leeftijd en consumptiegedrag, kunnen we verschillen tussen de twee groepen toeschrijven aan het effect van het sponsorpartnership.

Naast deze parameters peilen we ook naar de beleving van het programma en de rol die de sponsor speelt in het programma. Zo krijgen we inzichten in de onderliggende dynamiek van campagne-impact en kunnen we de adverteerder met concrete adviezen helpen om de impact van toekomstige campagnes te optimaliseren.

 

ALGEMENE RESULTATEN

Jaarlijks meten we acht tot twaalf partnerships. Door tal van analyses naast elkaar te leggen, komen we tot enkele algemene conclusies.

DE EFFECTIVITEIT VAN SPONSORING

Hieronder zie je de success rates van sponsoring. Door aan sponsoring te doen, heb je dus véél kans om je merkbekendheid (think) te verhogen en je merkimago (feel) te verbeteren. Met sponsoringcampagnes heb je 93% kans om je merkbekendheid te verhogen en 87% kans om je merkimago te verbeteren. Cijfers die boekdelen spreken, en dus kunnen we gerust stellen: non-spotcampagnes (billboards, product placement, jingles ...) zijn impactvol.

 

DE KANS OP IMPACT VERHOGEN

We bewezen eerder al dat sponsoring werkt. Met andere woorden: sponsoring heeft impact op je merk. Wat blijkt nu? Merkimpact kan je nog een extra duwtje in de rug geven. Dat doe je door greep te krijgen op de fit tussen jouw merk en onze programma’s. Meer weten? Bekijk hieronder de presentatie en het filmpje.

 

CASES

Naast algemene resultaten, putten we ook inzichten uit specifieke cases. Hieronder ontdek je een aantal interessante parternerships die we met SPIM+ hebben onderzocht.

  • 2dehands.be herschrijft zijn mediastrategie dankzij het succes van hun langetermijnaanpak in de sponsoring van Rijker dan je denkt.
  • Choco! Choco! maakt een glansrijk debuut op TV als partner van The Voice Kids.
  • Dash spreekt een nieuwe generatie aan dankzij het partnership in Familie en de webisode Nieuw Leven.
  • Lidl kan zich op een geloofwaardige manier positioneren als ‘smart discounter’ dankzij het partnership in Mijn Pop-Up Restaurant.

 

WELKE IMPACT HEEFT JOUW NON-SPOTCAMPAGNE GEHAD?

Welk effect heeft je sponsorcampagne gehad op je merk? Is er een impact geweest op je doelstellingen? Wat is de sterkte van jouw partnership met het programma? Met de Sponsoring Impact Monitor kan Sofie Rutgeerts dit voor jou achterhalen.