MEDIALAAN is het moederhuis van de merken VTM, Q2, Vitaya, CAZ, VTMKZOOM, KADET, Stievie FREE, Qmusic, Joe, Mobile Vikings en JIM Mobile. De naam verwijst enerzijds naar de fysieke plaats waar we gevestigd zijn (Medialaan 1 in Vilvoorde). Anderzijds is het vooral ook een symbolische plaats. Het is een laan waar leuke huizen staan. Huizen waarin radio,tv en mobiele telefonie gemaakt worden die allemaal in het hoofd en hart van de Vlaming wonen. MEDIALAAN is een wereld waar talent en ideeën elkaar versterken. 

Onze baseline ‘maak het mee’ geldt voor kijkers en luisteraars die onze merken beleven, medewerkers die onze merken letterlijk mee maken en alle mogelijke partners die betrokken zijn bij ons verhaal.

 

Wie is wie

Peter Bossaert
PETER BOSSAERT
CEO
Erwin Deckers
ERWIN DECKERS
CCO
Dirk Lodewyckx
DIRK LODEWYCKX
CMO
Ricus Jansegers
RICUS JANSEGERS
PROGRAMMADIRECTEUR TV
Ben Appel
BEN APPEL
DIRECTEUR BUSINESS & LEGAL AFFAIRS
Kris Hoflack
KRIS HOFLACK
ALGEMEEN HOOFDREDACTEUR
 
Frank Mathys
FRANK MATHYS
TECHNISCH DIRECTEUR
Ben Jansen
BEN JANSEN
COMMERCIEEL DIRECTEUR
Nathasja Van Bael
NATHASJA VAN BAEL
CFO
Herbert Vanhove
HERBERT VANHOVE
DIRECTEUR INNOVATIE & EXPLOITATIE
Sara Vercauteren
SARA VERCAUTEREN
WOORDVOERSTER

 

 

Historiek

 

1987 - De Vlaamse Televisie Maatschappij (VTM), het eerste Vlaamse commerciële televisiestation, wordt opgericht.

De oprichting van VTM is een direct gevolg van het kabeldecreet. Dit betekende de introductie van private televisie in België en het einde van het monopolie van de publieke omroepen in België. Oorspronkelijk werd de Vlaamse Televisie Maatschappij in 1987 opgericht door 9 uitgevers die elk 11,1% van de aandelen bezaten. Sinds 1998 bezitten De Persgroep en Roularta Media Group elk 50% van de aandelen.

1 februari 1989 - De allereerste uitzending op VTM vindt plaats.

VTM is ons brede publieksmerk dat leven in de familie brengt met een waaier aan fris gemaakt entertainment en fictie van eigen bodem. VTM is complexloos, wil raken en biedt een warme welkom aan heel de familie. De baseline luidt: ‘Je beleeft het hier’.

1989 - Levenslijn wordt opgericht.

Levenslijn is een sensibiliserings- en inzamelactie waarvan de opbrengst naar het goede doel gaat. Sinds 2002 zamelt Levenslijn geld in voor meer verkeersveiligheid en steunt het initiatieven op vlak van preventie, een betere opvang voor verkeersslachtoffers en wetenschappelijk onderzoek. Eind 2013 nemen de verkeersveiligheidsfiguren Zeppe & Zikki en Aya het over.

30 januari 1995 - Ka2, het tweede commerciële televisiemerk wordt geboren.

Na enkele naamswijzigingen is het merk vandaag gekend als Q2. Q2 is de televisiepoot van de radiozender Qmusic en richt zich op jonge mensen. Voor de beste internationale series en films, topvoetbal met de Champions League en heel wat programma's rond avontuur en muziek moet je bij Q2 zijn.

1999 - De Vlaamse Televisie Maatschappij wordt omgedoopt tot de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa).

2 april 2001 – JIM, het jongerenmerk van VMMa, wordt op het publiek losgelaten.

JIM groeit al snel uit tot het best bekeken jongerenstation van Vlaanderen. Niet alleen on air maar ook online en on event nestelt JIM zich stevig in het dagelijkse leven van de Vlaamse jongeren. Na bijna 15 jaar stopt het succesverhaal. JIM verdwijnt op 16 december 2015.

12 november 2001 - Qmusic gaat de ether in.

De filosofie van Qmusic valt goed te samen te vatten in de baseline. 'You make us Q' is een belofte die Qmusic in al zijn uitingen wil waarmaken: zowel op radio als bij onze acties staat de luisteraar steeds centraal. Qmusic garandeert je steeds informatie over de meest actuele én spraakmakende gebeurtenissen, up-to-date muzieknieuws, en tovert de nieuwste en populairste muziek uit jouw radio. Deze mix zorgt ervoor dat de luisteraar met plezier en een goed gevoel naar Qmusic luistert, de hele dag door. Sinds 2005 heeft Q ook een Nederlandse zusterzender, Qmusic Nederland.

2005 - Studio A, voorheen Studio's Amusement, komt in handen van VMMa.

Dit televisieproductiehuis is gespecialiseerd in drama, met producties zoals Familie en Zone Stad. In 2009 wordt – onder het label Shelter – ook comedy toegevoegd met programma’s zoals Wat Als? en Benidorm Bastards. In 2012 ziet het interne productiehuis TvBastards het licht. TVBastards overkoepelt de interne productiecellen Studio A, Shelter en Operatie Koekoek.

Datzelfde jaar wordt ook iWatch opgericht, een video-on-demandmerk waarmee kijkers previews, reviews en extra content kunnen opvragen.

2007 - 4FM komt in handen van VMMa.

In 2009 wordt het radiostation omgedoopt tot het huidige Joe.  Met de baseline ‘All The Way’ wil Joe als radiozender meer dan ooit de generatie van 35 tot 50-jarigen bereiken in Vlaanderen.  Joe brengt een sprankelende mix van classics en hits van nu, gebracht door boeiende persoonlijkheden die met beide voeten in het leven staan. Joe ontspant, laadt je op en neemt je mee door de dag.  In 2007 richt VMMa samen met KPN Group het telco-merk JIM Mobile op voor jongeren.

2009 - VMMa vergroot haar merkenaanbod met de kinderzender VTMKZOOM.

Het plezier start hier! Met deze baseline nodigt de zender kinderen tussen 4 en 9 jaar oud uit om te kijken naar populaire tv-reeksen met tijdloze verhaallijnen. Bovendien zijn er leuke acties te vinden op de interactieve website. VTMKZOOM brengt veilig en geweldloos entertainment op kindermaat.

7 november 2010 - VMMa neemt lifestylezender Vitaya over.

Hiermee breidt VMMa haar merkenportfolio opnieuw uit tot vijf televisiezenders en wordt daardoor een complete ‘family of channels’. Vitaya biedt vrouwen tv-programma’s vol inspiratie waarbij ze zich kunnen opladen. In april 2016 krijgt de zender een nieuwe stijlvolle look die nog sterker gericht is op het me-time-moment van de actieve vrouw en mama.

8 november 2010 - De lancering van zesta.be vindt plaats.

Dit is een online culinair platform waar je terecht kan voor recepten, culinaire tips en weetjes. Vanaf 2012 wordt het verder uitgebreid tot het submerk VTM Koken. Hierop zijn duizenden recepten te vinden voor koks van elk niveau. VTM Koken is daarnaast het online kookplatform van VTM-chef Sofie Dumont.

6 december 2013 - Een symbolische dag voor mensen die van televisie houden, want de drie grote Vlaamse omroepen VRT, SBS en VMMa lanceren samen Stievie.

Met Stievie kan je via smartphone of tablet naar tien Vlaamse zenders kijken, live en uitgesteld tot een week terug. Sinds begin 2014 is het ook mogelijk je tv-programma’s mobiel te bekijken zonder internetverbinding. Twee jaar na de lancering zorgt MEDIALAAN voor een primeur: Stievie FREE is geboren. In ruil voor een aantal korte niet-doorspoelbare reclameblokken, zijn alle programma’s van de vijf MEDIALAAN-merken gratis te bekijken.

3 februari 2014 - VMMa wordt MEDIALAAN.

De wijziging past in de merkenstrategie die VMMa voert. Het corporate merk MEDIALAAN moet de identiteit van het bedrijf duidelijker maken, maar vooral de sterke televisie- en radiomerken van het huis ondersteunen en verbinden. Een nieuwe naam is alvast het begin van dit proces. De baseline ‘maak het mee’ is een uitnodiging voor alle medewerkers, kijkers, luisteraars en partners om letterlijk mee te bouwen aan de publieksmerken van MEDIALAAN.

25 augustus 2014 - Er komt vernieuwing op vtm.be.

De bezoekers van vtm.be kunnen hun favoriete programma’s tot vier weken na uitzending gratis én volledig herbekijken via de website. Met deze extra service richt MEDIALAAN zich op het grootst mogelijke gebruikscomfort.

5 december 2015 - Het nieuwe goeddoelproject Rode Neuzen Dag wordt geboren.

VTM, Qmusic en Belfius slaan de handen in elkaar voor het goede doel. Voor de tweede editie van Rode Neuzen Dag in 2016 worden vijf verschillende neuzen ontworpen. De verkoop van die Rode Neuzen en de georganiseerde acties brengen samen maar liefst 4.103.677 euro op voor jongeren met psychische problemen. Dit wordt bekend gemaakt op een wervelende slotshow op 3 december. Het ingezamelde bedrag gaat naar het Rode Neuzen Fonds, beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Met dit geld wordt OVERKOP opgericht: vijf inloophuizen en een online platform waar jongeren die zich niet goed voelen, terecht kunnen voor ontspanning en psychologische hulp. Een stevige basis voor een volgende editie in 2018.

18 december 2015 - Kinderzender KADET gaat van start.

Een nieuwe kinderzender, gericht op 8- tot 12-jarigen, met internationale animatie- en live actionreeksen gaat van start. KADET neemt het signaal van JIM over. Daarmee bestrijkt MEDIALAAN het hele kindersegment. Een contentdeal met Disney maakt de samenwerking compleet: de tv-zenders van MEDIALAAN gaan Disney-films, -series en -animatiereeksen uitzenden. Sinds 1 januari 2016 doet MEDIALAAN ook de mediaregie van Disney Channel en Disney Junior.

4 februari 2016 - MEDIALAAN neemt VikingCo over.

Hiermee maakt de virtuele netwerkoperator Mobile Vikings deel uit van de groeiende mobiele dienstverlening van MEDIALAAN. Het succesverhaal van de Mobile Vikings herlaadkaarten met het beste data-aanbod wordt verder uitgebouwd. In september 2016 lanceert de operator voor het eerst scherp geprijsde abonnementsformules.

1 oktober 2016 - CAZ wordt geïntroduceerd.

MEDIALAAN toont haar veelzijdigheid met deze nieuwe mannenzender. CAZ, het voormalige Acht, trakteert de kijkers op kaskrakers en meer met een uitgebreid aanbod van voornamelijk buitenlandse actiefilms en series. Ook voor een goed staaltje humor ben je bij CAZ aan het juiste adres.

1 januari 2017 - MEDIALAAN neemt Nickelodeon en Nick Jr in regie.

In samenwerking met haar nieuwe partner VIACOM Benelux, investeert MEDIALAAN verder in het kindersegment. Vanaf 1 januari 2017 neemt MEDIALAAN de mediaregie van Nickelodeon en Nick Jr voor haar rekening, zowel op tv als in online video.