MEDIALAAN wil jouw merk en campagnes de hoogst mogelijke impact geven. Het medialandschap is echter nog nooit zo complex geweest en de roep om toewijsbare effecten van media-investeringen wordt alsmaar luider.

 

CHECKLIST

Vandaag bundelt MEDIALAAN 20 jaar impactonderzoek in zijn Ad Impact Booster: een tool voor adverteerders om concepten van campagnes uit te werken in de richting van de hoogst mogelijke impact. De inzichten uit deze Ad Impact Booster bieden elke adverteerder een checklist voor zijn volgende campagne. Afhankelijk van je campagnedoelstelling bieden we je een set regels om de herkenning, toekenning en nuttige score - combinatie herkenning en toekenning - te boosten.

 

ZELF AAN DE SLAG: 8 VUISTREGELS OM JE NUTTIGE SCORE TE BOOSTEN

De volgorde van deze vuistregels voor nuttige score is belangrijk: de eerste is de voornaamste om jouw impact te boosten.

1. Zorg voor herkenbaarheid. Verwerk de signposts van je merk in de spot. Dit zijn alle elementen die je merk typeren (een beroemdheid, personage, stem, muziek, kleur).

2. Start de spot met het vermelden van je merknaam.

3. Verbind je merk aan het verhaal. Idealiter is je merk het hoofdpersonage van je verhaal. 

4.Bekijk hoe je elementen kan introduceren die vernieuwend zijn voor je merk.

5. Stimuleer de likeability van je spot met humor, duidelijkheid, relevantie, geloofwaardigheid of originaliteit. 

6. Overweeg een effectief bereik 5+ van 20% of meer.

7. Overweeg een toename van OTS.

8. Bekijk de mogelijkheid om de spotlengte te verhogen. 

Ontdek ook de 9 vuistregels om herkenning van je campagne te boosten.

Benieuwd hoe je de toekenning van je campagne kan boosten? Ontdek de vuistregels hier!

 

Ga zelf aan de slag om de impact van jouw volgende campagne te boosten of neem contact op met voor extra informatie. 

 

START TO IMPACT

Nog meer dan een checklist, is de Ad Impact Booster een actieve tool voor de beginnende of kleine adverteerder om al van bij de eerste campagne een optimale impact te halen. Voor hen organiseert MEDIALAAN binnenkort specifieke, op maat gemaakt workshops.

 

20 JAAR ONDERZOEK

Sinds 1996 analyseert het Advertising Research Team van MEDIALAAN elke twee weken de impact van een selectie tv-spots. Na 20 jaar onderzoek beschikken we hierdoor over een unieke en omvangrijke database die inzicht geeft in de effectiviteit van tv-campagnes.

Onlangs verrijkten we de resultaten van de recentste campagnes en bijhorende campagnebilan met een inhoudsanalyse. In totaal beschikken we voor 262 campagnes over een evaluatie bij 32.087 respondenten en een inhoudelijke beschrijving door een groep onderzoekers. Voor de analyse werkten we samen met prof. Michel Meulders (KU Leuven).

 

HET MODEL OP ADMAP

Admap magazine publiceerde in april 2017 een artikel over het Ad Impact Model. Het beschrijft het model volledig: wat het precies is en hoe je het toepast.

Lees het artikel hier en ontdek de vier stappen naar een effectievere tv-campagne.