Vorig jaar organiseerden VTM, Qmusic en Belfius voor het eerst Rode Neuzen Dag met als doel meer psychologische hulp te bieden aan jongeren en het taboe rond psychische problemen te doorbreken. De eerste editie was een groot succes en bracht 3.858.814 euro op. Het ingezamelde geld werd samengebracht in het Rode Neuzen Fonds, beheerd door de Koning Boudewijnstichting. 26 organisaties, verspreid over Vlaanderen, die allen hulp bieden aan jongeren met psychische problemen, krijgen door dit Fonds nu een duw in de rug. VTM, Qmusic en Belfius slaan, vroeger dan verwacht, dit jaar opnieuw de handen in elkaar om Vlaanderen te mobiliseren voor de tweede editie van Rode Neuzen Dag op 3 december 2016

26 organisaties die jongeren met een ‘rode neuzenprobleem’ helpen, krijgen steun

Organisaties in Vlaanderen die hulp bieden aan jongeren met psychische problemen konden een aanvraag indienen bij het Rode Neuzen Fonds voor steun voor hun project. Bruno Vanobbergen, voorzitter van het bestuurscomité van het Rode Neuzen Fonds, licht toe: “We kregen heel veel diverse projecten binnen vanuit heel Vlaanderen. Het is hartverwarmend te zien hoeveel initiatieven er zijn en hoeveel professionele inzet er is om psychische problemen met jongeren nog beter aan te pakken.” 

De jury koos uit de ingediende dossiers 26 organisaties die steun krijgen. De projecten die zij zullen opzetten, zijn in te delen in zes categorieën: laagdrempelige hulp, wetenschappelijk onderzoek, sensibilisering, algemene preventie, preventie gericht op scholen en opvolgingsprojecten. Een deel van het Rode Neuzengeld wordt ook geïnvesteerd in internationale projecten van Comic Relief (format ‘Red Nose Day’).

Tweede editie Rode Neuzen Dag op 3 december 2016

De goeddoelactie van VTM, Qmusic en Belfius had bij de eerste editie het opzet om jongeren met psychische problemen te helpen en het taboe rond psychische problemen te doorbreken. Aangezien de nood rond deze thematiek enorm hoog blijft, zal ook de tweede editie van Rode Neuzen Dag op zaterdag 3 december 2016 rond dit thema draaien. 

Peter Bossaert, CEO MEDIALAAN: “De eerste Rode Neuzen Dag heeft ieders verwachtingen overtroffen. We hebben vooral een steentje bijgedragen in de bespreekbaarheid van toch een moeilijk onderwerp. Het mooiste compliment kwam van Peter Adriaenssens die vertelde dat jongeren het nu hebben over een ‘Rode Neuzenprobleem’. Zo praten ze er makkelijker over. Dit sterkt ons in de overtuiging om dit jaar al een tweede editie te organiseren.”

Meer informatie over alle 26 organisaties die gesteund worden door het Rode Neuzen Fonds kan je bekijken via deze link

Alles over Rode Neuzen Dag is te vinden op rodeneuzendag.be en op sociale media via #rodeneuzendag.