Maar liefst 4.103.677 euro, zoveel zamelde Vlaanderen in voor de tweede editie van Rode Neuzen Dag. Evi Hanssen, Koen Wauters, Jonas Van Geel, Sam De Bruyn en Heidi Van Tielen maakten op zaterdag 3 december 2016, het slotbedrag bekend. De goeddoelactie van VTM, Qmusic en Belfius wil daarmee jongeren met psychische problemen helpen. Er werden de voorbije weken maar liefst 316.104 Rode Neuzen verkocht en meer dan 2.510 acties georganiseerd in Vlaanderen. Vandaag bereikte Rode Neuzen Dag zijn hoogtepunt. Actievoerders konden met Qmusic in de Rode Neuzen Dag-tent te Gent met een wervelende muziekshow aftellen naar het slotmoment. En bij VTM konden de kijkers genieten van Rode Neuzen Dag: De Liveshow.

Het ingezamelde bedrag gaat naar het Rode Neuzen Fonds, beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Met dit geld kunnen er vijf huizen, 1 per provincie, worden opgericht waar jongeren die niet goed in hun vel zitten, terecht kunnen om te ontspannen maar ook om psychologische hulp te krijgen. Ook wordt er een online platform opgericht waar jongeren hulp kunnen krijgen. De naam van de huizen en het online platform wordt OVERKOP. De Koning Boudewijnstichting zal maandag 5 december een oproep lanceren voor initiatiefnemers die mee deze OVERKOP huizen willen waarmaken.

Rode Neuzen Dag ambassadrice Evi Hanssen vatte de impact van deze editie samen: “We zijn niet gewoon om over problemen ‘in onze kop’ te praten. Je voelt in elk gesprek en in de vele acties dat er een bewustwording ontstaat dat het taboe verder doorbroken moet worden. De duidelijke droom die we omschrijven van vijf huizen voor jongeren is een schot in de roos, het gaat niet enkel over praten, hiermee kunnen we echt het verschil gaan maken.”

 

Live apotheose bij VTM

Jonas Van Geel en Koen Wauters praatten een wervelende Rode Neuzen Dag: De Liveshow aan elkaar. Humor en emoties wisselden elkaar af, terwijl Vlaanderen gul bleek en de teller dus gestaag opliep. Een veertigtal bekende gezichten vormden het BV-belteam dat het de hele avond bijzonder druk had om alle telefonische giften te noteren. 

Tegen het einde van de show kwamen de grote bedragen binnen. Sam De Bruyn en Heidi Van Tielen onthulden hoeveel de acties in Vlaanderen allemaal hadden opgebracht: 1.076.901 euro. En Marc Raisière, CEO van Belfius, maakte bekend hoeveel de verkoop van de Rode Neuzen zelf had opgeleverd: 1.106.364 euro.

 Met dat bedrag kwam het totaal van de actie dit jaar op 4.103.677 euro.

 

Bomvolle tent in Gent bij Qmusic Countdown

Zaterdag 3 december was ook de slotdag van de 9-daagse Rode Neuzen Dag Countdown van Qmusic in Gent. Er brak een groot slotfeest los voor alle actievoerders in de Rode Neuzen Dag-tent op het Sint Pietersplein. Om 19 uur waren er al 2500 mensen aanwezig en werd de tent afgesloten. De aanwezigen konden genieten van optredens van Emma Bale, Ertebrekers, Manoeuvres, LP en Admiral Freebee en dj’s-sets van DJ Licious en Qmusic-dj Maarten Vancoillie. Om het eindbedrag te vieren, zorgde Regi voor een stevige dj-set als afsluiter van de Countdown.

85 uur live radio, 27 live optredens, 16 comedyshows: hiermee werd er tijdens de Countdown afgeteld naar hét slotmoment. Qmusic-dj’s Sam De Bruyn en Heidi Van Tielen blikken terug op 9 dagen vol emoties: “Negen dagen stonden we in Gent en telden we samen met de actievoerders af naar het grote slotmoment. We hebben emotionele getuigenissen en leuke verhalen van actievoerders gehoord en er waren heel wat straffe optredens en ongelofelijk geestige comedy. Een mix van emotie en plezier onder het motto ‘elk bedrag verdient een lach’.”