Vorige vrijdag zette Qmusic vanuit Gent de countdown richting Rode Neuzen Dag op 3 december 2016 in. Tijdens het eerste Rode Neuzen Dag Nieuws dat vanuit de tent op het Sint-Pietersplein wordt uitgezonden, kondigde ambassadrice Evi Hanssen samen met Bruno Vanobbergen, voorzitter van het bestuurscomité van het Rode Neuzen Fonds, aan welke droom Rode Neuzen Dag wil realiseren. Concreet gaat het om vijf Rode Neuzen Huizen, één per provincie, waar jongeren zich kunnen ontspannen maar ook psychologische hulp kunnen krijgen. Die plek zal ook online zichtbaar worden.

Evi Hanssen: "Wat als er een plek bestond waar je als jongere gewoon binnen en buiten kan lopen en allerlei activiteiten kan doen? Een plek waar je ook, als je dat wilt, een beroep kan doen op een luisterend oor of professionele therapeutische hulp? Dat is waar we van dromen en wat we willen realiseren. Niet één keer, maar zes keer door vijf huizen en één digitaal platform. Hoe gaan deze heten? Daarvoor rekenen we op jongeren om voorstellen te sturen."

De Koning Boudewijnstichting zal na de slotshow een oproep lanceren voor initiatiefnemers die zich kandidaat willen stellen om mee deze droom waar te maken.

Huizen van en voor jongeren

De Rode Neuzen Huizen moeten echt een plek van en voor jongeren worden. Daarom kunnen ze zelf beslissen over de naam van de huizen. Qmusic geeft jongeren de kans om tot 2 december 2016, 9.00 uur hun voorstellen in te sturen via sms op 4666 (€1 per sms voor het Rode Neuzen Fonds) met als bericht HUIS spatie VOORNAAM spatie IDEE (bv. HUIS ELS EFFENUIT). Een jury, waar ook jongeren in zetelen, maakt tijdens de Rode Neuzen Dag-slotshow op 3 december 2016 de nieuwe naam voor de huizen bekend.

De plek voor jongeren zal ook digitaal gebouwd worden. Het bestaande platform van Awel werkt goed omdat de digitale wereld vaak het eerste toevluchtsoord van jongeren om informatie te vinden of om steun te krijgen als het moeilijk gaat of als ze vragen hebben. Het Rode Neuzen Fonds wil met een deel van de opbrengsten het Awel-platform versterken en bekender maken zodat jongeren er veel sneller hulp krijgen.