MEDIALAAN en de Persgroep Publishing zetten in op online met de oprichting van een geïntegreerde reclameregie en een gezamelijk datateam.

Door de digitalisering verandert het mediagedrag razendsnel. Massamedia worden zowel offline als online beleefd. Het is logisch dat dit ook gevolgen heeft op de advertentiemarkten. Medium first wordt audience first, en brede communicatie gaat vandaag hand in hand met een gerichte, gepersonaliseerde aanpak.

Eén crossmediale reclameregie

In deze nieuwe wereld brengen MEDIALAAN en de Persgroep Publishing hun expertise en merken samen in één geïntegreerde, crossmediale reclameregie. MEDIALAAN en de Persgroep Publishing richten een 50/50 joint venture op die vanuit Vilvoorde zal opereren onder leiding van Ben Jansen, huidig commercieel directeur van Medialaan. De komende weken zal deze nieuwe organisatie vorm krijgen met de bedoeling om vanaf 1 januari 2018 als één reclameregie volledig operationeel te zijn.

Ben Jansen: “Door deze geïntegreerde aanpak, nemen we als Belgisch bedrijf een unieke positie in op de online markt: elke dag vinden miljoenen Vlamingen de weg naar onze online media. Aan onze adverteerders bieden we een groot, targeted bereik in een veilige content- en communicatieomgeving. Daarnaast zal de joint venture een gezamenlijk beleid voeren met betrekking tot ad standaarden, ad verification, ad tools en ad technologie. De joint venture zal hierdoor in de online wereld een competitieve en aantrekkelijke regie zijn voor onze adverteerders.”

Barbara Vangheluwe, commercieel directeur de Persgroep Advertising: “Onze media en onze merken zijn complementair. Dankzij deze joint venture zullen we nog beter in staat zijn om in samenwerking met onze klanten creatieve verhalen te vertellen. Met meer impact omdat we een bredere waaier aan media en merken te bieden hebben.”

Samen investeren in kwalitatieve data

Het beschikken over kwalitatieve data is bepalend voor succes in de online wereld. Het geeft media immers de mogelijkheid om een relevant aanbod uit te werken voor zowel de consument als de adverteerder. De complementariteit tussen MEDIALAAN en de Persgroep Publishing is ook op dit vlak erg groot en beide bedrijven zullen dan ook samen investeren in een uniek, lokaal datateam.

Dit nieuwe initiatief, Trinity genaamd, gaat binnenkort van start en krijgt, naast de regie, een cruciale plaats in de joint venture. Nils van Dam zal de leiding nemen van het datateam. Hij heeft een rijke management- en marketingervaring bij Unilever, AB Inbev en Censydiam, en gaat nu als consultant voor Trinity aan de slag. Hij combineert ervaring met passie voor digitalisering, nieuwe business modellen en big data.

Nils van Dam: “Een combinatie van data intelligentie en sterke merken, is een noodzaak geworden voor een duurzaam business model. Trinity wordt een essentiële hoeksteen in het nieuwe verhaal.”

Dit alles zal gerealiseerd worden met respect voor de mediaconsument, die meer en meer de voorkeur geeft aan gepersonaliseerde content en reclame. Het inpassen van de bestaande en nieuwe regels rond de bescherming van persoonsgegevens maakt hier integraal deel van uit.

Grote ambities in online

Met deze joint venture zetten MEDIALAAN en de Persgroep Publishing hun ambities in de online wereld duidelijk in de verf.

Peter Bossaert, CEO MEDIALAAN: “Met Medialaan zetten we al jaren in op online. De opstart van deze crossmediale reclameregie en van Trinity, het gemeenschappelijk datateam, is een belangrijke en noodzakelijke stap om onze ambities in de online wereld waar te kunnen maken. We denken hiermee als lokale spelers een grote sprong voorwaarts te maken in het bedienen van onze online adverteerders en consumenten.”

Koen Verwee, CEO de Persgroep Publishing: “Ik ben zeer enthousiast over de mogelijkheden die de ééngemaakte regie creëert om antwoorden te bieden op de veranderende noden van adverteerders in online én offline. Meer dan ooit willen adverteerders hun doelgroep gericht bereiken met creatieve oplossingen op maat. Onze joint venture wordt hun perfecte gesprekspartner om dat waar te maken."