Twee nieuwe televisiezenders

In 2016 kregen enkele MEDIALAAN-merken een nieuwe look en invulling. Zo werd op tv 2BE omgedoopt tot Q2 en daarmee gelinkt aan het radiomerk Qmusic. Met als baseline You Make Us Q richt Q2 zich net als Qmusic op jongvolwassenen.

Daarnaast werd nichezender Acht overgenomen en vervolgens omgevormd tot CAZ, een sterk mannelijke zender vol kaskrakers en meer. Openingsevent Boxing Stars knalde meteen: 8% marktaandeel!

 

VLAMING MAAKT DE KLIK: ONLINE BOOMT

Online groeit, uiteraard. En uiteraard: MEDIALAAN maakt mee de omschakeling van broadcaster naar online contentkanaal. Maar deze cijfers had niemand verwacht:

  • 1,5 miljoen geregistreerde accounts
  • 70% van alle Vlaamse jongeren tussen 18-24 heeft zich geregistreerd bij MEDIALAAN
  • Vorig jaar werden meer dan 100 miljoen short form-video’s bekeken via een online MEDIALAAN-kanaal (vtm.be, Q-app, VTMKZOOM-app…). The Voice van Vlaanderen en Belgium's Got Talent scoorden daarbij het best.
  • In 2016 werden 36 miljoen volledige afleveringen gestart via VTM-app, Q-app of Stievie. Blind Getrouwd en Wat Als? waren de populairste.
  • De vernieuwde Q-app, met Qmusic en Q2 in één app, zit al bij meer dan 390.000 Vlamingen in de broekzak.
  • Op social media gingen onze merken nóg breder. Je vindt hen nu ook op Instagram en Snapchat. Ook de fanbase groeide enorm. VTM NIEUWS haalde op social media in 2016 zelfs meer dan 100 miljoen video views.
  • De reeksen die tijdens de zomer exclusief online werden gelanceerd, braken records: Familie spin-off Niko Op De Vlucht kreeg 7,8 miljoen views. De jongerenserie Dubbelspel werd 2,9 miljoen keer bekeken.

 

MEDIALAAN MOBILE IN VOLLE VEROVERING

De meest verrassende nieuwkomer was ongetwijfeld Mobile Vikings. Samen met JIM Mobile en Stievie mogen de Vikingen nu volledig losgaan binnen de MEDIALAAN-familie als Unleashed. Onder die naam zal men de telco-activiteiten als een autonoom bedrijf uitbouwen.

Mobile Vikings kreeg als merk ook een sterkere positionering: Stay Restless. Dat het hier om een 100% challenger gaat, is daarmee 100% duidelijk. Bovendien lanceerde Mobile Vikings in september onverwacht ook post-paid formules.

Het andere mobile telco-merk, JIM Mobile, was in 2016 in volle voorbereiding voor een rebranding. In zijn nieuwe gedaante wil het als uitgesproken good-deal provider een voordeel bieden aan elk type consument.

 

MEDIALAAN krijgt versterking

2016 bracht veel nieuwe gezichten naar MEDIALAAN. Zo raakte bekend dat de Rode Duivels vanaf 2018 hun matchen op VTM zullen spelen. Ook Disney Channel en Disney Junior, en Nickelodeon en Nick Jr. sloten zich aan bij de MEDIALAAN-familie: sinds resp. 1 januari 2016 en 1 januari 2017 worden zij in regie aangeboden.

 

MAATSCHAPPELIJK ENGAGEMENT

Rode Neuzen Dag

De tweede editie van Rode Neuzen Dag werd een nog groter succes dan de 2015 editie. Maar liefst € 4.103.677 werd er geschonken om jongeren met psychologische problemen aangepastere hulp te geven. Dit recordbedrag was het resultaat van meer dan 1.600 acties, waaronder het gesmaakte MEDIALAAN Sales Charity Dinner op 30 november. Obers van dienst die avond: ons haast voltallige Sales-team.

MEDIALAAN Fairtime Award

En ook in 2016 gaf MEDIALAAN gratis airtime weg aan goede doelen met zijn MEDIALAAN Fairtime Award. Winnaar voor zowel radio als tv was Think-Pink en hun strijd tegen borstkanker. Bovendien behaalde de spots een likeability-score van 6,8 (radio) en 7,2 (tv).

 

YOU LOVE MEDIALAAN EVENTS: VAN KUST TOT KERST

Hittegolf of ijzig koud? Voor events van MEDIALAAN-merken kwam een Vlaming graag uit zijn kot. Merci, Vlaanderen!

Q-Beach House

2 maanden radio op het strand van Oostende, 250.000 bezoekers, 86.5000 minuten muziek, 52 live concerten, 5 sunset concerts met o.a. Tourist Lemc (14.000 bezoekers) en Bazart (10.000 bezoekers).

VTM viert Kerst

Drie dagen lang was de Kerstman te gast in de Gentse Sint-Niklaaskerk. 4.200 mensen ontdekten er de 4 geheimen in Santa’s Factory en smulden van de langste kerststronk van Vlaanderen.