In juni werden de Topspots Awards uitgereikt, deze belonen de tv-spots met de hoogste likeability-scores volgens de kijker. Opvallend is dat de winnaars hoger dan ooit scoren op de emotionele component: ze raken een gevoelige snaar, positief én negatief. Want ook ‘negatieve’ emoties in een tv-spot kunnen zorgen dat een kijker je spot apprecieert en likeable vindt. 

Maar hoe werkt emotie in een reclamespot? En waar dien je rekening mee te houden. Deze tips zetten je op weg.

  

1. Durf controversieel en choquerend te zijn, maar blijf geloofwaardig 

Durf je kijker te choqueren of breng je boodschap op een controversiële manier. Een gevoelig onderwerp hanteren in je televisiereclame kan zeker. Doorbreek taboes, raak je kijker met je boodschap. Door herkenbare, maar gevoelige situaties aan te kaarten zorg je ervoor dat een kijker zich echt aangesproken voelt en meeleeft met de situatie. 

Wat belangrijk is om je boodschap écht te kunnen overbrengen is dat je een goede mix vindt tussen controversieel en choquerend, maar wel geloofwaardig blijft. Je mag dus zeker niet overdrijven met de situatie die je schetst of zaken extreem uitvergroten. Rode Neuzen Dag vond de juiste balans met hun tv-spot en raakte de kijker in het hart.

 

2. Creëer empathie met negatieve emoties

‘Negatieve emoties’ zijn emoties die een negatieve weerklank hebben: ze raken een heel gevoelige snaar en proberen een taboe te doorbreken.

Een goed voorbeeld hiervan is de spot van Kom op tegen Kanker, winnaar van de eerste gouden Non-Profit Topspot Award ooit. Het doel van deze spot is de kijker te overtuigen van de gevaren van binnenshuis roken. Een gevoelig onderwerp, waar weinig over gesproken wordt of dat zelfs vaak gewoon gemeden wordt. De tv-spot wist het onderwerp echter op een toegankelijke manier te brengen en de kijker te overuigen.

 

3. Negatieve emotie? Ja, maar hou je boodschap duidelijk

Voel je vrij om negatieve emoties een belangrijke rol te laten spelen in je tv-spot. Je kan er zelfs veel mee bereiken. Let er daarbij wel op dat je boodschap duidelijk is én bij iedere kijker aankomt. Maak je boodschap dus niet te complex, en verwoord ze zo eenvoudig mogelijk. De winnende spots van Champix en het Rode Kruis zijn hier een goed voorbeeld van. Eenvoudige boodschap, duidelijk weergegeven. 

 

4. Ook profitorganisaties kunnen emoties inschakelen

Bol.com, winnaar in de profitcategorie, bewijst dat ieder merk kan inspelen op (negatieve) emoties om het belang van jouw merk te kaderen en aan de man te brengen. Ook Tiense Suiker weet eveneens hun boodschap, het bestaan van klontjes rietsuiker, op een gevoelige en empathische manier aan de man te brengen. De muziek versterkt hierbij de emotie en zorgt dat je echt gaat meeleven met het verhaal.

 

Dat emotie een belangrijke rol speelt in tv-reclame werd al meermaals bewezen. Ook het recente Ad Impact Model, wat door MEDIALAAN Sales gebruikt wordt om campagnes te optimaliseren, benadrukt het belang van emotie. Een kijker die geëmotioneerd is (via een positieve of negatieve emotie) door je televisiespot gaat deze veel sterker memoriseren, herinneren en toewijzen aan het juiste merk. 

 

Meer weten over MEDIALAAN Research? Neem dan contact op met Sofie Rutgeerts.