MEDIALAAN reikte op 8 juni zijn jaarlijkse Topspots Awards uit. Deze prijzen bekronen de beste tv-spots van het afgelopen jaar, gekozen door de Vlaamse kijkers. Nieuw deze editie was de categorie Non-profit. Daarnaast werden ook voor het eerst radiospots in de bloemetjes gezet.

 

Topspots profit

Goud - Bol.com

Bol.com, een vaste waarde in de maandelijkse Topspots-top 3, heeft volgens de MEDIALAAN-kijkers met zijn sfeervolle en grappige kerstverhaal de beste tv-spot van 2016 gemaakt. Flappie en zijn gastgezin haalden een score van 7,57/10. Indrukwekkend, zeker als je weet dat de gemiddelde spot een score haalt van 6,2.

 

Zilver – Pfizer

De emotionele boodschap, gebracht door kinderen, raakte de gevoelige snaar en sensibiliseerde sterk rond de invloed van roken op ieders gezondheid. Champix, het hulpmiddel om te stoppen met roken van Pfizer, haalde zo de zilveren Topspot Award 2016 binnen met 7,55/10.

 

Brons – Tiense Suiker

Met een nieuw product een bestaand reclameconcept nieuw leven geven? Tiense Suiker bewees hoe succesvol die formule kan zijn, met een mooie en vertederende tv-spot. Goed voor een Topspot-score van 7,51.

 

Topspots Non-profit

Goud – Kom op tegen Kanker

Kom op tegen Kanker is de terechte winnaar van de eerste gouden Non-Profit Topspot Award ooit. Met een prachtige score van 7,73/10 en extra vermeldingen voor inventiviteit en duidelijkheid bereikte deze spot zijn belangrijkste doel: de kijker overtuigen van de gevaren van binnen roken. Altijd geweten dat met Playmobil spelen gezond was… 

 

Zilver – Rode Neuzen Dag

Rode Neuzen Dag ging ook dit jaar niet onopgemerkt voorbij. De emotionele campagne wist de kijker duidelijk te raken. De spot van Tuur behaalde een knappe 7,52/10.

 

Brons – Rode Kruis Vlaanderen

Rode Kruis Vlaanderen slaagde er met 7,44/10 in om de kijker te activeren voor iets wat anders in de dagelijkse drukte onderaan ieders to-dolijst belandt. Met zijn directe, emotionele betrokkenheid scoorde deze tv-spot brons in de non-profitcategorie.

 

Ook allereerste radio awards uitgereikt

Voor het eerst werden ook de Spot On Awards uitgereikt door MEDIALAAN. Deze awards bekroonden de beste scores van 2016 in het MEDIALAAN Spot On-onderzoek, waarbij maandelijks 20 radiospots door een luisterpanel beoordeeld worden op likeability. 

 

Profit

Goud – Devos & Lemmens

De hoofdprijs in de allereerste editie van de Spot On Awards is meteen voor het historische radioduo Devos & Lemmens. Met hun radiospot waarbij ze inspelen op het Wereldkampioenschap voetbal weten ze de luisteraars duidelijk te bekoren: ze scoren 7,3/10 op likeability. Ter vergelijking, een radiospot haalt gemiddeld 5,9.

 

Zilver – Gamma

Hoe maakt u het? De oorwurmen van de Gamma-familie (7/10) combineren promotie, humor en nuttige informatie tot een herkenbaar geheel dat blijft werken voor de luisteraar. Hé hé!

 

Brons - Lutosa

De schattige patatjes van Lutosa vallen on air in de smaak met hun gezongen slogan, unieke karakter en sappige dialect. Met 6,8/10 de perfecte combo met de nummer één?

 

Non-profit

Goud – Rode Neuzen Dag

De emotioneel geladen boodschap van Rode Neuzen Dag, gebracht vanuit de jongere zelf, behaalde een hoge likeabilityscore van 7,4/10.

 

Zilver – indevuilbak.be

De spots van de indevuilbak.be (7,1/10) spelen in op een bekende insight: vrouwen bewaren zowat alles in hun handtas. En da’s maar goed ook, totdat… ze aan de vuilbak komen: dan is het tijd voor de grote schoonmaak. Herkenbaar, ludiek en informatief. 

 

Brons – Think-Pink

Via een uiterst creatieve insteek slaagde Think-Pink erin om ook mannen bewust te maken voor borstkanker bij vrouwen. En nog straffer: zonder daarbij belerend te zijn. Geen tut-tut-tut, wel tét-tét-tét, én 6,8/10.