Met een gemiddeld marktaandeel van 24,7% bleef VTM ook in 2016 de brede familiezender bij uitstek. Een levendige mix van entertainment, fictie, nieuws en live events zorgde dat Vlaanderen massaal afstemde op VTM voor informatie en beleving.

 

VRIJDAGAVOND = VTM-AVOND

Na een zware werkweek vertrouwen de Vlamingen op VTM voor gepaste ontspanning. Zo haalde The Voice van Vlaanderen gemiddeld 985.000 kijkers, goed voor 49,9% marktaandeel.

Ook Belgium’s Got Talent in het najaar was een onvervalst kijkcijferkanon. De finale werd gevolgd door 1.290.000 kijkers en is daarmee het meest bekeken VTM-programma van 2016.

 

 

ZELFGEMAAKT SMAAKT BEST:
FICTIE, HUMOR & ENTERTAINMENT

Door het enorme (kwalitatieve) buitenlandse aanbod durft men al eens vergeten dat er ook in Vlaanderen veel en sterke televisie gemaakt wordt. En met succes. De fictieserie Coppers werd gevolgd door gemiddeld 701.000 kijkers (28,3%). Het Lichaam van Coppens (770.000 kijkers) en het eerste seizoen van Blind Getrouwd (953.000 kijkers) bleken de grootste successen met 37,5% en 35,8% marktaandeel.

Nog meer eigen producties die in primetime vlotjes boven de 30% marktaandeel stegen: Tegen de Sterren Op (788.000 kijkers), Mijn Pop-uprestaurant! (595.000 kijkers) en Wat Als? (772.000 kijkers).

 

 

EEN JAAR VOL NIEUWS

De nieuwsfeiten volgden elkaar (helaas) in razend tempo op in 2016. VTM NIEUWS was erbij en behaalde met zijn uitzending om 19.00 uur gemiddeld 577.000 kijkers, marktaandeel 35%.

Ook nieuwe reportagereeksen zoals Kroongetuigen en Alloo in de Psychiatrie losten de verwachtingen van de kijkers in: met respectievelijk 30,3% en 31,7% marktaandeel wisten ze week na week te boeien.

 

 

GESLAAGDE TEST VOOR RODE DUIVELS

VTM zond de oefenmatch van de Rode Duivels tegen Finland uit. Maar liefst 1.191.000 Vlamingen (47,5%) zagen Lukaku in juni scoren op onze zender. Ter herinnering, vanaf 2018 zijn alle kwalificatiematchen van de Rode Duivels live te volgen bij VTM!

 

LIVE BELEVING, OOK DAT IS VTM

De tweede Rode Neuzen Dag leefde in heel Vlaanderen. 714.000 kijkers (36,5%) zagen tijdens de slotshow het magische eindgetal verschijnen. Ook het live concert van Wauters & Van Geel voor Rode Neuzen Dag scoorde met een marktaandeel van 36,4%.

 

En over scoren gesproken… het Champions League-duel tussen AA Gent en Wolfsburg bij Q2 (toen nog 2BE) bereikte maar liefst 771.000 kijkers (26%). Een maand eerder zagen ook al 822.000 kijkers Sven Kums de Gouden Schoen winnen op VTM tijdens het Gala van de Gouden Schoen.

 

 

ALWEER STERKER IN DE VOORAVOND

VTM blijft groeien in de vooravond. De Vlaming begint zijn tv-avond steeds vaker met programma’s als Sofie in de Keuken van… (25,2%), De Buurtpolitie (37,4%) en Familie (29,8%).

 

 

Bron: CIM Audimetrie, live+7, VVA 18-54 (VTM) en VVA 18-44 (Q2/2BE)